יום חמישי, 20 בספטמבר 2012

Lala מציגה - ברלין - חלק א' (Lala)

תמיד כשיש חגים באופק אני בודקת איך הם יוצאים מבחינת ימי השבוע. טוב נו, על מי אני עובדת.. אני בודקת איך יוצאים החגים הרבה לפני שהם באופק. הנה, כבר אני יכולה להגיד לכם שגם פסח יוצא טוב (חג ראשון שני-שלישי, חג שני ראשון-שני למי שמעוניין).
לכן, כשראיתי שראש השנה יוצא טוב, היה לי ברור שניסע לאנשהו. כי מעבר להיותי חובבת חו"ל, אני לא חובבת ארוחות חג משפחתיות למיניהן.
ההתלבטות היתה בין ברלין לאמסטרדם. והפור נפל על ברלין. את אמסטרדם נשמור לפעם הבאה (מישהו זרק פסח..? :) )
אז כרטיסים נקנו מזמן (ממש מזמן... מתישהו באפריל. ספונטניות? לא בבית ספרינו. לא בכל מה שקשור לחו"ל בכל אופן), וגם הוזמן מלון. וזהו, מאז זה נשכח.

ההכנות

משהו כמו 4-5 ימים לפני הנסיעה נזכרתי שאנחנו בעצם לא יודעים כלום על העיר ואולי כדאי להתחיל לקרוא קצת.
זה גם המקום לציין, שאני בד"כ לא "מתכוננת" לנסיעות כאלה בערים אירופאיות. אני חושבת שהפעם היחידה שהתכוננתי לטיול הייתה בטיול שעשינו לסקוטלנד. עם זאת, אני אוהבת לדעת לקראת מה אני נוסעת.
אז עשיתי חיפוש "ברלין" בגוגל ומצאתי כמה דברים שנראו כבעלי פוטנציאל ופשפוט שמרתי אותם להמשך :)

שווקים

שווקים בברלין - אחד הדברים שכן ידעתי מראש על ברלין זה שבימי ראשון רוב המקומות סגורים ולכן מיד חשבתי על אופצית השווקים. חוצמזה שאני מתה על שווקים!
כבר בבית סימנתי לי כמה מהם, מתוך ידיעה ברורה שלא באמת נלך לכולם.
  • שוק 17 ביוני
  •  Arkonaplatz
  •  Flohmarkt at Boxhagener Platz
  •  Moritzplatz

מידע כללי  (+ טיפ)

עכבר עולם - ברלין  - מסתבר שיש אונליין את עכבר עולם על כל מיני ערים, וגם על ברלין. וכאן גם המלצה לבעלי סמראטפונים/ipads וכו' - אני רציתי שיהיה לי את כל המידע הזה גם כשהמכשיר הנייד שלי לא מחובר לאינטרנט. חיפוש קצר בחנות האפליקציות של אפל העלה את אפליקציה שנקראת Offline Pages שבעזרתה ניתן להוריד אתרים שלמים למכשיר כך שיהיו נגישים אח"כ גם ללא חיבור wifi/3G נגיש. שווה. (אני בטוחה שיש עוד מלא בסגנון ולכל מערכת הפעלה)

המלון

הזמנו די מזמן חדר במלון 4 כוכבים שנקרא ARCOTEL John F.
ההזמנה נעשתה דרך booking.com ונעזרתי בביקורות שמפורסמות באתר כדי לבחור אותו. בבחירה של המלון הנחו אותנו מספר דברים:
  • מיקום - חברים המליצו לנו לישון באיזור של אי המוזיאונים ולא של גן החיות.
  • היה לנו חשוב שארוחת בוקר תהיה כלולה
  • שיהיה wifi נגיש בחינם.

מסעדות

חלק חשוב עבורנו בטיול הוא האוכל. אנחנו אוהבים לאכול ארוחת בוקר טובה במלון, בצהריים מנשנשים משהו קטן, ובערב ללכת למסעדה טובה.
גם פה, בעיקר שמרתי לינקים ששימשו אותי בהמשך:

אתרים וכו'

כמו שאמרתי - לא היה לנו מושג וגילינו הכל כשהגענו לשם. השאלנו ספרים מחברים, אמנם לא היו חדשים.. אבל הבניינים האלה שם כבר לפחות 200 שנה, והנחנו שדווקא בדברים האלה לא היו שינויים משמעותיים. מה שכן ידענו - זה לא יהיה טיול בסימן יהדות ו/או שואה.

כפי שכותרת הפוסט רומזת, זהו חלק א' של הדיווח ובו אני אתמקד בטיול עצמו. מה ראינו מה עשינו.
בחלק ב' אכתוב על המסעדות שאכלנו בהן ולדעתי את חלקן בהחלט שווה לשמור אם מתכננים לנסוע לברלין.

ברלין

המלון - היה אחלה. מיקום מצוין, קרוב לתחנת רכבת, ארוחת בוקר טובה ואכן, wifi חינם, אם כי קצת איטי...

כרטיסי סטודנט - לקחנו איתנו את כרטיסי הסטודנט שלנו של אוניברסיטת תל אביב, והם נתנו לנו הרבה הנחות. אמנם בהתחלה בכל מקום הסתכלו על זה במבט מבולבל, אבל כל מקום שנותן הנחת סטודנט כיבד אותה.

תחבורה - העיר מאוד נוחה להתמצאות ברכבת (חוץ מהיום הראשון שמגיעים, מתכננים לנסוע ברכבת למלון אבל שוכחים את הדף עם ההוראות המפורטות מהמלון במדפסת בבית). קנינו כרטיס שבועי כבר בשדה התעופה וזה היה מאוד נוח. מומלץ. הבנתי גם שמחיר הנסיעה במונית יקר ולא שווה.
אבל הכי הרבה הלכנו ברגל. הרגליים שלנו פשוט נגמרו וחובה חובה לבוא עם נעליים נוחות.

איפה היינו, מה עשינו, מה כדאי ועל מה אפשר לוותר -
אני לא זוכרת את הטיול לפי ימים וכאלה אז אעשה סקירה כללית של מקומות שהיינו בהם.

ביום שהגענו הלכנו לסיבוב סביב המלון להיכרות עם האיזור. גילינו שאנחנו מאוד מאוד קרובים לאי המוזיאונים לברלין דום, לאלכסנדר פלאץ ולמגדל הטלויזיה.
  • אלכסנדר פלאץ - מכוערת. באמת. היינו, צילמנו סתם כי צריך והתלהבנו כי רק הגענו.
  • מגדל הטלויזיה - היה במרחק הליכה וראיה מהמלון שלנו, והחלטנו לעלות לתצפית. מאוד יפה, אם כי קצת מיותר... לא מריח לא מסריח :)
  • ברלין דום - כנסיה גדולה ומאוד יפה ומרשימה. יש בה 267 מדרגות שמובילות לכיפה ויש ממנה אחלה נוף. שווה לעלות. ממולה יש מדשאה גדולה שביום שמש סתווי היה כייף לנוח בה (במיוחד אחרי הטיפוס והירידה במדרגות).
  • מוזיאון הפרגמון - קראנו שאם מחליטים ללכת רק למוזיאון אחד בברלין, ללכת אליו. אז זה מה שעשינו. המוזיאון מאוד מעניין, ומציג בעיקר ארכיאולוגיה ואמנות איסלאמית. אבל(!) אל תעשו את הטעות שלנו. אנחנו הלכנו לשם ביום הרביעי של הטיול, בחצי השני של היום. היינו גמורים ולא היו לנו את האנרגיות הנחוצות לחקור את המוזיאון כמו שצריך. כדאי ללכת בבוקר כשהגוף עוד רענן והרגליים מחזיקות.
  • רייכסטאג - אז כמובן שלא הזמנו כרטיסים מראש. הגענו, והיה תור ממאאאוודדד ארוך. החלטנו לוותר, והדעות ששמענו מאנשים בעניין חלוקות. בכל מקרה אם מחליטים ללכת - לדעתי כדאי מאוד להזמין מקום. אבל גם מבחוץ הוא יפה.
  • שווקי פשפשים  - היינו בשניים. השוק של 17 ביוני (שזהו מסתבר שמו של רחוב). שוק ענק! מלא בדברים מגניבים, אבל לא באמת מצאנו מה לקנות... ובשוק בקרויצברג - ארקונה פלאץ. שם דווקא מצאנו מה לקנות, רדיו עתיק ויפהיפה שהמוכר ביקש על גרושים (35 אירו) אבל הוא היה גדול וכבד כך שבלב כבד החלטנו לוותר. אם אתם לא חובבי שוק פשפשים, לדעתי ללכת רק לאחד זה יותר ממספק ובמקרה הזה הייתי ממליצה על ה 17 ביוני. הוא גדול ומגוון יותר.
  • גן החיות - גן החיות ענק! היינו שם משהו כמו 3 שעות, ואני בכלל לא בטוחה שעברנו בכולו כי הוא קצת קשה להתמצאות (וזה אחד החסרונות שלו לדעתי). מניחה שלאנשים עם ילדים הוא ממש חובה, אבל גם לסתם חובבי חיות שווה להעביר שם איזה חצי יום. קנינו את הכרטיס המשולב לאקווריום, אבל לדעתי עליו אפשר לוותר.
  • רחוב הקניות קוד'אם והקה-דה-ווה - אין הרבה מה להגיד שעוד לא נאמר. שניהם יקרים למדי, ובכלל, לא מצאתי את עצמי מבחינת שופינג בברלין וחזרנו בידיים די ריקות (זוג מכנסיים, סוודר, וזוג נעליים. זהו. אה, סוודר לבוג"י) בקה-דה-ווה ישבנו לקפה ועוגה. היה טעים ובאופן מפתיע - לא יקר.
  • איזור ההאקשה הופה (Hackesche Hof) - היינו בו פעמיים. פעם בבוקר ופעם בערב וזו אוירה שונה לחלוטין. בערב עברנו בכל מיני בארים/פאביים שנראים לא ממש מאורגנים ומיני בניינים שהיה נראה שקורה משהו בפנים, אבל לא נכנסו לבדוק (תערוכות וכו' כנראה). ביום זה איזור קניות מ-אגניב וכן, די יקר. בכל מקרה, שווה לבקר!
  • יום מחוץ לעיר - פוטסדאם - נסיעה של משהו כמו 40 דקות מתחנת הרכבת של אלכסנדר פלאץ מובילה לעיר/עיירה פוטסדאם. למי שקונה את הכרטיס השבועי לאיזורים ABC כלולה גם הנסיעה לפוסטדאם וגם התחבורה הציבורית בה. העיר שקטה, רגועה ומאוד יפה! פארק סאנסוסי מדהים, רחב ידיים ואפשר להסתובב בו שעות. לארמונות שבו לא נכנסנו. בנוסף, כבונוס לחובבי הקניות - יש מדרחוב קניות נחמד במרכז הישן של העיר. לדעתי ברלין מכסה גם כך את כל מה שיש בו.
  • סתם טיולים בעיר - כמו שאמרתי, הלכנו המון ברגל. מהמלון, לכיוון שער ברנדנבורג וכיכר פוסטדאמר, צ'ק פוינט צ'רלי ועוד ועוד. העיר מאוד יפה ונראה שגם כל הזמן מתחדשת... המון שיפוצים ועגורנים פזורים בכל מקום.
סכ"ה, היה אחלה טיול ומאוד נהנינו. היינו 6 ימים ואני חושבת שזה מספיק. לא הרגשנו שפספסנו דברים כי נגמר לנו הזמן.
לא יודעת אם זו עיר שנחזור אליה בזמן הקרוב אבל אין ספק שהיה כייף, מעניין וטעים (על כל הטעים הזה - בברלין - חלק ב').
ואי אפשר בלי קצת תמונות....

1. מקנאאאאאאאאאת. ועכשיו עוברת לפוסט הבא לקרוא על האוכל.