יום חמישי, 9 באוגוסט 2012

שאלת מליון הדולר, או הרבה פחות (Nono)

איזו מכונת תפירה לקנות? 
שאלה קשה, הרבה התלבטויות. ככה זה כשיש המוווווווון מבחר.
קיבצתי כאן מספר מקורות מידע והמלצות שמצאתי ואני חולקת אתכם את השיקולים שלי בדרך לבחירה שלי בבטי (השם הלא סופי של מכונת התפירה שלי. עוד עובדת על זה...).
אני לא מפרטת כאן על המותגים השונים - כי ביקור קצר בחנות או שיטוט קצר באינטרנט יתן לכם את כל המידע הזה. החל ממכונות ביתיות זולות יותר (brother, pfaff hobby, זינגר, סובינה וכו') וכלה באלה שמתמחות בנישות (למשל - pfaff select ל-quilting, או דגמים מסויימים של Husqvarna).
כמובן, לכל אחת/אחד יש את השיקולים שלו, מסגרת התקציב שלו, וההחלטות שלו, וזה בסדר גמור.

מסגרת תקציב -
הכי מבאס, אבל זה מה יש. כמה כסף יש להוציא על מכונה כרגע? אפשר להשיג מכונות ביתיות, חדשות ובסיסיות (מבחינת אופציות תפרים, חוזק וכו') בסביבות ה-2,000 ש"ח (כמה מאות לכאן או לשם), אפשר למצוא מכונה יד שניה בכמה מאות שקלים (באותן החנויות שבהן מוכרים מכונות חדשות), וכמובן, אפשר להשתולל ולקנות את שיא התחכום. השמיים הם הגבול, יש מכונות שעולות יותר מעשרת אלפים ש"ח.
בררו בחנות אם יש אופציית טרייד-אין. אולי אם תביאו מכונה ישנה של סבתא, שכבר מעלה אבק בארון - תקבלו עוד כמה מאות שקלים הנחה. אם אין כזאת - אל תתביישו, בקשו הנחת סלב. אין מה להפסיד :)
כמובן, שחדש זה כיף וקצת יותר "בטוח" מבחינת תפקוד המכונה, ראו בהמשך את (?who's your dady).
קיימת גם האופציה להזמין מכונה מחו"ל. ראו שרשור בנושא בפורום אמנות הטכסטיל והליבוד. אני החלטתי שמכונה חדשה אני מעדיפה לקנות בארץ, איפה שיש לי את התמיכה הטכנית שאני רוצה, ולא צריך להתעסק עם שנאים והמרות זרם למיניהן. בהחלט יכול להיות שעם יותר נסיון אבחר באופציה הזו.
למזלי, התקציב שלי איפשר לי מכונה ביתית בסיסית מכובדת, ולכן בחרתי באופציה של מכונה חדשה.

צרכי תפירה - 
מה וכמה הולכים לתפור? האם המכונה היא לתחביב? האם לתיקונים פשוטים בבית? האם מדובר בתחילתה של קריירת quilting חדשה?
כמובן שזאת שאלה שקשה לענות עליה. לא היה לי מושג האם התחביב שאני פוצחת בו יהפוך לאהבת חיי (אחרי משפחה, כמובן :) ), או שתוך שלושה חודשים אבין שזה ממש לא מה שקיוויתי. לכן החלטתי ללכת על מכונה בסיסית ואמינה, יחסית, כך שגם אם אשלוף אותה כל כמה חודשים לאיזה תיקון קטן - היא עדיין תישאר נאמנה (מה שאני קוראת - low maintenance). תכננתי להגיע גם לשמיכות טלאים, אבל גם במכונות בסיסיות אפשר לתפור טלאים (בתוספת רגלית הולכת ורגלית חופשית, ראו בתכונות מכונה בהמשך), והרי אין לי כוונה לתפור אותן לפרנסתי או בכמויות גדולות מאוד.

טיפ שלי: כדי לגבש עמדה בנושא, לכו לסדנאות למתחילים בתפירה. בסדנאות האלו תקבלו ממארחת הסדנא (בדרך כלל אשה, מה לעשות...) מכונה לתפור עליה. ככה אפשר להתנסות בתפירה (שימו לב, האם אתם נהנים מהתהליך? או מתוסכלים ממנו? האם מיד בתום הסדנא בא לכם להרשם לעוד אחת?), לצבור קצת נסיון בהפעלת מכונה בצורה מודרכת, ואפשר גם להתייעץ עם המדריכה לגבי סוגי מכונות, יש לה הרבה נסיון (לרוב) והדעה שלה שווה שמיעה.

?who's your dady - תמיכה טכנית וחלפים
חשוב מאוד, לדעתי, שלמכונה יהיה אבא (או אמא). אם נתקלת בבעיה טכנית במכונה - חשוב לדעת למי לפנות. זאת אחת הסיבות שהחלטתי לקנות מכונה בארץ ולא מחו"ל (למרות שיש בנות שקיבלו שירות מזינגר, למשל, למרות שקנו בחו"ל).
כמובן שזה לא סותר קניית מכונה יד שניה - הרבה פעמים בחנויות מוכרים גם מכונות יד שניה, ונותנים עליהן אחריות. אבל אם קונים ממישהו דרך יד2 או משהו בסגנון - המכונה נשארת קצת יתומה, ואם היא מתקלקלת, אין למי לבוא בטענות.
כמובן שאם אתם מכירים טכנאי מכונות תפירה, אז הרווחתם :)
חלקי חילוף ורגליות - האם למכונה שאתם מתעניינים בה יש חלקי חילוף ספציפיים למותג המכונה (שמעתי על חלקים כאלה בחלק מהברנינות, בפאף למיניהן? או שאפשר להשתמש בחלקים ורגליות סטנדרטיים? גם אם מדובר החלקים ייחודיים, לא לפסול ישר, אלא לברר מה המחיר שלהם - אולי זה שווה ערך לחלקים הסטנדרטיים.
מכונה ממוחשבת או מכאנית - הבנתי שככל שהמכונה מתוחכמת יותר, יש יותר דברים שיכולים להתקלקל (ויותר יקר להחליף חלק ממוחשב מחלק פשוט ממתכת). קחו בחשבון.
מצד שני, המחשוב בא למטרת נוחות למשתמש - והן אכן נוחות. המכונה שלי אינה ממוחשבת, ובינתיים אני לא מרגישה חסך (אבל אני טרייה פה, אז אולי זה עוד ישתנה).

תכונות מכונה שחשוב לשקול האם אתם צריכים - 
תפירה אוטומטית של לולאות כפתורים - אם מעניין אתכם לתפור בגדים יתכן ותיתקלו בעבודה רבה עם כפתורים, לכן שיקלו מכונה שיש לה תפירה אוטומטית של לולאות כפתורים (במקום תפירה בארבעה שלבים שונים). אצלי למשל, אין כזה דבר. עדיין לא תפרתי אף בגד, אז אני לא יכולה להגיד שזה חסר לי. עדיין.
השחלה אוטומטית - זה לא ממש אוטומטי, אלא יותר "מיכשור עוזר השחלה". אני בעד. שונאת להשחיל חוט למחט, גם כשאני רוקמת ביד. בזבוז של זמן ומאמץ עיניים, לדעתי.
סוגי תפרים - האם תפרי דקורציה מעניינים אתכם (שימושי לquilting, בין היתר, אבל זה בעיקר עניין של טעם אישי)? האם אתם צריכים תפר דמוי אוברלוק (אם אתם מתכננים מכפלות רבות ובגדים, כדאי!)?
קשה לי להאמין שיש מכונה שאין בה את התפרים הבסיסיים (ישר, זיגזג וכו'), השאלה היא מה אתם מתכננים אקסטרה, ושווה לשקול אותה.
רגליות - אם יש סיכוי שתרצו לתפור שמיכות טלאים, כדאי לוודא שיש אפשרות להתקין רגל הולכת ורגל חופשית. אני ממליצה לוודא את זה בכל מקרה. אולי יתחשק לכם לתפור בצורה חופשית כמו כאן? רגלית הולכת משמשת גם לתפירה של בדים מנויילנים (מה שנקרא באנגלית Laminated) ואני בטוחה שיש לה עוד שימושים.
** עדכון: מיקום מחט - במכונה שאני קניתי, אין אופציה להזיז את המחט שמאלה או ימינה (אלא אם משנים סוג תפר, ואז המיקום של המחט משתנה אוטומטית בהתאם). הפונקציה הזאת חסרה לי, למשל, כשאני רוצה לעשות top-stitch ממש קרוב לקצה הבד (כרגע אני משתמשת ברגל למכפלת נסתרת כדי להצמד ולתפור ממש קרוב לקצה הבד, אבל היה עדיף להסתדר בלי...).

בחנות עצמה -
בקשו לתפור על המכונות השונות (יש להם המון בתצוגה). האם התפעול נוח? האם הוא אינטואיטיבי?
נסו לתפור על סוגי בדים שונים (טריקו, לייקרה, ג'ינס, כותנה), וכמות שכבות שונה (למשל, 3 שכבות ג'ינס). צריך לוודא שהמכונה מתמודדת טוב עם כל מגוון הבדים.
אם אין לכם נסיון בתפירה - רצוי לקחת חברה שמבינה יותר (או אמא, אם היחסים תקינים. מבחינתי - אפילו לכו עם החמות :) )

רשת תמיכה - 
אם יש לך חברים או קרובי משפחה שתופרים, היעזרי בהם. מה תחשותם לגבי המכונות שלהם? מה היתרונות והחסרונות?
אני, למשל, החלטתי לקחת מכונת תפירה מהסוג שיש לחברה שלי, שכבר מכירת את כל ה"שטיקים" וה"באגים" שלה. ככה אני יודעת שיש לי "חבר טלפוני" גם בשעות מוזרות.

חנויות מומלצות בארץ - 
אפשר בקלות למצוא בפורומים את החנויות המומלצות. אני אישית נכוויתי עם אחת מהן (נכוויתי מילה קצת קשה, הם פשוט היו לא נחמדים בכלל, ולמישהי בלי נסיון, שלא יודעת בדיוק מה לשאול - זה מאוד לא נעים) ולכן אני יכולה רק להמליץ על החנות שבה קניתי אני את המכונה שלי (שם באמת היו סופר סופר נחמדים, הזמינו אותי להדרכה, ביקשו ממני בכל לשון של בקשה - אם משהו לא טוב, לא עובד, או שאת לא מרוצה - תרימי טלפון ונעזור) -
פוגלר מכונות תפירה בע"מ (יש גם אתר, אבל למכונה חדשה מומלץ להגיע ולהתנסות).
שירות טוב קונה אותי. אני מוכנה לשלם עוד כמה שקלים ולזכות בשירות אמין ואדיב מאשר לחסוך ולהשאר לבד עם הבעיות והצרות (ומכונות מתקלקלות, ככה זה בחיים).
*למען הסר ספק - אינני בעלת עניין אצל פוגלר, וההמלצה היא מנסיוני האישי בלבד.

ההחלטות שלי - 
במהלך הבדיקות והסקר האינטרנטי שעשיתי, פינטזתי קשות על ה-Pfaff Select למיניהן (8,000-10,000 ש"ח), ואז התעוררתי מהחלומות, ושקלתי לקנות Pfaff Hobby, או Janome מאותו סדר גודל מחיר של ה-Pfaff (אם אני לא טועה בערך 3,000 ש"ח). בסופו של דבר החלטתי ללכת על משהו יותר סטנדרטי, פחות ממותג, שחלקיו מתכת, סטנדרטיים וניתנים לתחזוקה בקלות רבה יחסית. וכמו שכבר ציינתי, היה חשוב לי שיהיה מישהו שיתמוך בי טכנית, ומישהי שתתמוך בי מבחינת נסיון וידע (Mimi) ולכן בחרתי את הסובינה 8370 (בערך 2,500 ש"ח), שלדעתי עומדת בכבוד מול הזינגריות למיניהן, וקצת זולה יותר מאלה שפינטזתי עליהן ומהמותגים ששקלתי (בהנחה שצרכי התפירה שלכן דומים לשלי - תחביב אהוב ל״שעות שאחרי הילדים״).
אני מתוודה שלא בכל ההמלצות שלי עמדתי בעצמי, אבל אני עדיין חושבת שהן רלוונטיות, ובמכונה הבאה אשתדל יותר (-;

כמובן שתמיד אפשר לחפש עוד בשרשורים הקיימים בפורום אמנות הטכסטיל והליבוד או בפורום מעשה טלאים בתפוז, ואם אין את המידע המבוקש - להעלות שאלה.
ואם יש לכם עוד שיקולים, עוד רעיונות - אשמח לשמוע.

שיהיה בהצלחה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה